فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

پیشنهاد

  مجید مؤیدی عزیز از وبلاگ «دویدن با ذهن» دعوتم کرد به یک بازی وبلاگی ، به این صورت که پیشنهادهایی برای موسیقی، فیلم، کتاب و ... داشته باشیم. وبلاگ مرجع این کار اینجا هست. من هم لیستی را که در ادامه می آید تهیه کردم.

  لازم به توضیح است که این ها صرفا «پیشنهاد» است و حتما این چنین پیشنهادهایی به «سلیقه» و خیلی چیزهای دیگر برمی گردد. قطعا این لیست، جای خالی کم ندارد، اما سعی کرده ام «حداقل» پیشنهادها را بنویسم؛ کاری که به نظرم خیلی دشوار است. مثلا چگونه می توان از استاد شجریان فقط یک آلبوم را انتخاب کرد؟ یا از اسکورسیزی فقط یک فیلم؟... پس بخشی از این ها هم به خاطرات خوشی که با یک اثر داشته ام برمی گردد. ضمن این که «در لحظه» نوشته شده اند  و با رجوع به ذهن و البته که بسته به شرایط هر دوره ی زیستی، می توانند تغییر کنند. 


و اما پیشنهادهای من:

الف)موسیقی:

مجموعه ی «چاووش»

 یادگار دوست - استاد شهرام ناظری

رباعیات خیام - استاد شجریان

پری خوانی - شعر فروغ، صدای خسرو شکیبایی

اینجا بودی ای کاش - پینک فلوید


ب)فیلم:

  (سخت ترین بخش انتخاب ها برایم این قسمت بود!)

هشت و نیم - فدریکوفللینی

ای برادر کجایی؟ -برادران کوئن

به خاطر یک مشت دلار - سرجیولئونه

راننده تاکسی -مارتین اسکورسیزی

سامورایی - ژان پیر ملویل

باشگاه مشت زنی - دیوید فینچر

بزرگراه گمشده - دیوید لینچ

قهوه و سیگار - جیم جارموش

 توت فرنگی های وحشی - اینگمار برگمن

کازابلانکا - مایکل کورتیس

آرزوهای بزرگ - دیوید لین

ممنتو - کریستوفرنولان

انجمن شاعران مرده - پیتر ویر

محرمانه لس آنجلس - کرتیس هنسان

پرواز بر فراز آشیانه فاخته - میلوش فورمن

رنگو (انیمیشن) - گور وربینسکی


و از سینمای خودمان:

ناخداخورشید - ناصرتقوایی

نفس عمیق - پرویزشهبازی

گوزنها- مسعودکیمیایی

گاو - داریوش مهرجویی

شیرسنگی -مسعود جعفری جوزانی

شبح کژدم - کیانوش عیاری

اون شب که بارون اومد (مستند) - کامران شیردل

مجموعه ی «هزار دستان» - علی حاتمی


پ)کتاب:

هزارتوها (مجموعه داستان) -بورخس

دلتنگی های نقاش خیابان چهل و هشتم (مجموعه داستان) -سالینجر

آنچه با خود حمل می کردند -تیم اوبراین

تنهایی یک دونده دوی استقامت -آلن سیلیتو


و:

رباعیات خیام

بوف کور - صادق هدایت

شازده احتجاب - هوشنگ گلشیری

همسایه ها - احمد محمود

همنوایی شبانه ارکستر چوب ها - رضا قاسمی

گاوخونی -جعفرمدرس صادقی


 امیدوارم همراهان عزیز نظراتشان را در این باره بنویسند و اگر حوصله کنند و پیشنهادهایشان را  هم بنویسند، بسیار عالی خواهد بود. -در این جا یا در وبلاگ خودشان. تنوع نظرات، کار را هرچه بیشتر جذاب خواهد کرد.

نظرات 4 + ارسال نظر
Baran جمعه 15 مرداد 1400 ساعت 13:46

"دلم می‌خواهد وقتی فیلمی را می‌بینم تماشاگر یک رویا باشم. مثلا وقتی «هشت و نیم» ِ فلینی یا دیگر فیلم‌های این‌چنینی، از جمله «لولیتا»ی کوبریک، «سانست بولوار» ِ وایلدر، «ساعت گرگ و میش» ِ برگمان، را می‌بینم گاهی تا یک ماه در رویا فرو می‌روم. چیزی انتزاعی در آن‌ها هست که روانم را ناآرام می‌کند. چیزهایی میانِ خطوط‌‌شان وجود دارد که تنها فیلم می‌تواند با زبان خودش آن‌ها را بیان کند. زبانی که می‌تواند چیزهایی را بگوید. . ."

وقتی خواندم:" هشت و نیم - فدریکوفللینی"
یاد نقل قولی از"دیوید لینچ " افتادم.
ئی پست زور خاسِ آقا.

زور زور سپاس بابت این نقل قول قشنگ؛ از چه فیلم هایی هم نام برده.
هشت و نیم از فیلم های عالی تاریخ سینماست و فلینی از بزرگان سینماست.

به مهر می بینید سپاس.

خیلی ممنونم از حضورتون.

مژگان شنبه 16 مرداد 1395 ساعت 19:12 http://cinemazendegi2.blog.ir/

سلام آقای بابایی عزیز
+ چه لیست خوبی. راستش فیلماشُ همه همه شُ دوست دارمُ خیلی خوشحالم علائقمون مثل هم هست.
+ موسیقی به جز شهرام ناظری بقیه شُ دوست دارم.نمی دونم چرا تو سنتی ها استاد شجریانُ همای مستانُ دوست دارم ولی ناظریُ عقیلیُ افتخاریُ بقیه رُ نه!
+ ازکتابا فقط یک باربوف کورُ خوندم. خیامم باهاش آشنا هستمُ دوستش دارم ولی بقیه رُ نخوندم. تو کتابخوانی خیلی تنبلم.

درود و سپاس!
به هرحال همین که شما به عنوان یه اهل سینما، فیلم ها رو می پسندین، خودش خیلی خوبه!:)
من پیش از استادشجریان، ناظری گوش می کردم و «آتش در نیستان» و «حیرانی» اش رو. شاید دلیل علاقه ام به استاد همین باشه. به هرحال سلیقه خیلی مهمه این وسط.
امیدوارم کتابخوانی رو هم به علایقتون اضافه کنید:)
خیلی ممنونم که خوندین و نظرتون رو نوشتین.

مجید مویدی جمعه 15 مرداد 1395 ساعت 17:33

سلام رفیق. چه کار خوبی کردی که شرکت کردی.
واقعا هم پیشنهادهای مشترک زیاد داریم. به خصوص با توجه اینکه هر دوی ما "در لحظه" این پیشنهادها رو نوشتیم.
قطعا خیلی چیزها هست که جا مونده، اما من سعی کردم کم و بیش پیشنهادهام با سبیقه ی تعداد بیشتری از افراد جور باشه.
+ یه سوال: این کتابِ "خاطرات دونده ی دو استقامت"، با "وقتی از دو حرف می زنم از چه حرف میزنم" از موراکامی شباهتی داره؟
خیلی مشتاق شدم بخونمش.
+راستی، "هزارتوها" رو مگه میشه توی لیست نیاورد؟ به خودِ خدا نمیشه :))

درود مجید جان!
شروعش با خودت بود و من رو هم به حرکت انداخت!
اشتراکاتمون زیاده توی لیست.
کتاب نامبرده از موراکامی رو من نخونده م، اما «تنهایی یک دونده دوی استقامت» رو با این که سال ها پیش خونده م، هنوز هم دوستش دارم. فیلمش هم ساخته شده.
«هزارتوها» معرکه ست!
انتخاب های تو همیشه خوبه مجید:))

The Conqueror Worm جمعه 15 مرداد 1395 ساعت 10:20 http://lunacy.blogsky.com/

به نظر میاد این پست برآیند زندگی هنری و سلایق گزیده ی شما باشد. اتفاقا من چند روزی هست عجیب پشت هم پینک فلوید گوش میدم بدون وقفه، راستش تو فیلم خیلی چیزی سر درنمیارم ولی اسم خیلی از کارگردان های خوب دیدم تو کاراتون که واسم آشنا بودند و ازشون فیلم دیده بودم و از سینمای خودمان انتظار داشتم هامون هم باشد که نبود من بورخس و سلینجر دوست دارم ولی دو نویسنده ی دیگه واسم ناآشنا بودند و من عاشق رباعیات خیام هستم اصلا حالت بد باشه خیام باز کنی ده تا رباعی بخونی ناخودآگاه لبخند میزنی من خیام رو بیشتر از هر شاعر ایرانی میپسندم. آن هایی که نا آشنا بودند رو حتما بررسی خواهم کرد و این پست به نظرم ارزش خیلی بالایی دارد بالاخره حاصل سال ها تجربه است. من از پینک فلوید عجیب معتاد آهنگ sorrow هستم، آهنگ های خیلی خوب زیاد دارند و حتی در نظر داشتم خاصا تو وبلاگم یک پست بهشون اختصاص بدم.

راستش شاید برآیند نه، اما به هرحال سلایق من تا حد زیادی در اون هست. جای خالی خیلی از فیلم ها، موسیقی ها، کتاب ها و غیره در اون خالیه، که من دوست داشتم اسمشون رو بیارم اما خودم رو کنترل کردم تا لیست طولانی تر نشه! مثلا توی فیلم های ایرانی ، هامون، سوته دلان، مسافران، درباره الی، رگبار، ... و سینمای خارجی، رفقای خوب، محله ی چینی ها، بانی و کلاید، سکوت بره ها، در بارانداز، اتوبوسی به نام هوس، هفت، ... از جمله ی فیلم های دوست داشتنی من هستند.
به همین ترتیب در دنیای کتاب هم.
اما در مورد موسیقی، بیش تر آلبوم های پینک فلوید رو که دوست دارم. اما موسیقی خارجی زیاد گوش می دم به ویژه راک که در این جا اسمی ازشون نبردم.
خیلی خوبه اگه درباره ی پینک فلوید بنویسید.

سپاس بابت توجه و حضور همیشگی تون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد