فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

کوتاه درباره ی فیلم "قطار بوسان"



قطار بوسان (Train to Busan)؛ یان سنگ-هو؛ کره ی جنوبی؛ ۲۰۱۶

 در ابتدای فیلم، آن جا که آهوی زیر گرفته شده توسط کامیون از جا برمی خیزد و زنده می شود، فیلم تکلیفش را با مخاطب روشن می کند؛ شما با یک فیلم شگفت (در معنای ژانر) رو به رو هستید و کمی بعدتر، نوع آن نیز به طور دقیق مشخص می شود؛ زامبی ها یا همان مردگان متحرک. عروسک ابتدای فیلم هم بر جنبه ی وهمی آن تاکید می کند.

  قطاری با مسافرانش باید از مناطقی که هر لحظه در سیطره ی زامبی ها قرار می گیرند بگریزد. انتخاب فضای بسته ی قطار، در عین تهدید بیرونی، هم بر وهم فیلم افزوده است و هم بر هیجان فرار از دست زامبی ها.

 در بین مسافرانی که ماجرا حول آن ها می گذرد، چند مسافر آسیب پذیرتر داریم؛ کودک (سوان)، خواهرهای پیر، و زن باردار. سوان با پدرش در مرکز فیلم اند؛ پدر، موفق در تجارت، اما یک زندگی از هم گسیخته دارد. آن قدر درگیر کار است که برای سوان کادوی تکراری می خرد! بین او و سوان فاصله افتاده است. سوان نمی خواهد با اصول او زندگی کند. در طی فیلم، پدر همیاری را یاد می گیرد؛ راه زیستنِ درست، از دل زندگی جمعی می گذرد.

 هرچه فیلم پیش می رود، جنبه های عاطفی و انسانی اش بر جذابیت و  اکشن صرف پیشی می گیرد؛ داستان به نقد بی رحمی و خودخواهی آدم ها می کشد؛ در لحظه های سخت، هرکسی فقط به فکر خویشتن است! در سکانسی که سوان بین دو کوپه ی آدم ها و زامبی ها مانده است، این پرسش پیش می آید که کدام گروه وحشی ترند؟! آنها که طبق غریزه شان عمل می کنند یا آدم هایی که به یکدیگر رحم نمی کنند؟! و آیا زامبی ها محصول حرص و آز آدم ها نیستند؟!

 از این جمله است حرکت پیرزن از این سوی به سمت خواهرش که زامبی شده است؛ خواهری که متفاوت از دیگر زامبی ها تصویر شده است و انگار آن مهربانی پیشین هنوز در صورتش دیده می شود. پیرزن برای مجازات آدم های بی رحم، کاری می کند...

 در فیلم شاهد تقابل جالبی هم هستیم؛ تضاد اخبار تلویزیون با اخبار رسانه های مجازی. در شرایط سخت، مردم خبرها را از فضای مجازی دنبال می کنند.

 فیلم از امکانات صدا به خوبی استفاده می کند؛ ازجمله صدای رویِ تصویر شهرِ در حال نابودی، صداهایی که از پشت گوشی های تلفن همراه شنیده می شود، و زامبی هایی که به صدا واکنش نشان می دهند.

 فیلم موفق شده در قالب یک تریلر سرگرم کننده و مهیج، یک درام انسانی را هم به پیش ببرد.

نظرات 3 + ارسال نظر
یوسف چهارشنبه 22 فروردین 1397 ساعت 00:25

باعرض سلام و خسته نباشید...
فیلم قطار موسان را چند بار دیدم ولی الان از این توصیفات بسیار بی نظیرتان لذت بردم و انگار فیلم را بادقت بیشتر احساس کردم...
با سپاس فراوان بابت مطالب خوبتان

درود و سپاس!
به مهر می خونید؛ نظر لطف شماست.
امیدوارم فرصتی پیش بیاد تا با بروبچچ باهم فیلم ببینیم

دل آرام سه‌شنبه 21 فروردین 1397 ساعت 14:59 http://delaram.mihanblog.com

جقدر زیبا بررسی کردین داستان رو . با وجودی که از فیلم های حول زامبی دیکه لذتی نمیبرم کنجکاو شدم حتما این فیلم رو ببینم.

چه زیبا پرسشی که کدام وحشی ترند ؟! بلی بلی .. کدام ؟

به مهر می خونید؛ خیلی ممنونم.
راستش برای من هم که علاقه ی چندانی به فیلم های زامبی ندارم، نمونه ی جالبی بود.
ممنونم که خوندین.

رحمان شنبه 18 فروردین 1397 ساعت 20:32

باسلام؛ بسیار دقیق وعالی بود... این فیلمو دیدم و کاملا برام دوباره تداعی شد... موفق باشین...

درود!
خواهش می کنم؛ به مهر می خونی رحمان جان.
ممنونم از پیشنهادهای خوب دوستان عزیز!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد